הרשתית ומחלת הסכרת

כיצד אדע אם הרשתית נפגעה ממחלת הסכרת?

בשלבים המוקדמים מחלת הסכרת עלולה לפגוע ברשתית ללא פגיעה בראיה, וללא תסמינים המזהירים את החולה בסכרת שהעין נפגעה. לכן חשוב מאד להיבדק באופן סדיר על ידי רופא עיניים אף במקרים בהם אין פגיעה בראיה.
בשלבים מתקדמים המחלה עלולה לגרום להפרעה בראיה שתתבטא בטשטוש הדרגתי בראיה, או ירידה פתאומית בראיה או עכירויות בשדה הראיה.
לרב הפגיעה במחלת הסכרת הינה בשתי העיניים, אך לא תמיד באותה חומרה.

כיצד נפגעת הרשתית בסכרת?

מחלת הסכרת פוגעת בתפקודם של כלי הדם הקטנים. הרשתית מכילה כמות גדולה של כלי דם קטנים ומאד פגיעה לרמות סוכר שאינן מאוזנות.

הפגיעה ברשתית מסווגת ל-3 סוגים עיקריים:

  • מחלת רשתית שאינה שגשוגית (Non-proliferative diabetic retinopathy) – זוהי הצורה השכיחה של פגיעת סכרת ברשתית. מדרגים את חומרתה כפגיעה קלה, בינונית, חמורה או חמורה מאד, על פי הממצאים בקרקעית העין בבדיקת רופא העיניים. מחלת הסכרת פוגעת בדפנות כלי הדם וגורמת לדימומים, להיווצרות בליטות קטנות בדפנות כלי הדם (מיקרואנוריזמות) ולדליפת נוזלים מכלי הדם, וכן לשינויים במבנה הורידים ולחיבורים לא תקינים בין עורקים לורידים.
  • מחלת רשתית שגשוגית (Proliferative diabetic retinopathy) – זוהי פגיעה חמורה יותר ברשתית, בה נוצרים כלי דם חדשים, שאינם תקינים. כלי הדם החדשים עלולים לדמם ולגרום לירידה בראיה עקב דם המתפזר בחלל העין (חלל הזגוגית). עם התקדמות המחלה, כלי דם אלו מצטלקים ומושכים את הרשתית ממקומה. במצב זה חדות הראיה ושדה הראיה עלולים להיפגע במידה רבה. כלי דם חדשים עלולים להיווצר גם בחלקה הקדמי של העין. במקרים אלו מקום ניקוז הנוזלים מהעין עלול להיסתם על ידי רקמה המכילה את כלי דם האלו, והלחץ בתוך העין יכול להגיע לערכים גבוהים.
  • בצקת במקולה- מחלת הסכרת פוגעת בדפנות כלי הדם. כתוצאה מכך עלול להיות דלף של נוזל מתוך כלי הדם אל רקמת הרשתית. הנוזל המצטבר ברשתית גורם לעיבוי שלה, תהליך זה מתרחש בעיקר במקולה, האזור במרכז הרשתית שבו נמצא הריכוז הגבוה ביותר של חיישני האור האחראים על הראיה החדה. בצקת במקולה, גורמת בהדרגה לירידה בראיה. בצקת במקולה מאובחנת על ידי רופא העיניים בבדיקת הרשתית לאחר הרחבת האישונים. בדיקות עזר לאבחנה של בצקת ולמעקב אחר תגובה לטיפול בבצקת הינן בדיקת ה- OCT ובדיקת פלורסצאין אנגיוגרפיה.

מתי עלי להיבדק על ידי רופא עיניים?

הרשתית הינה איבר מטרה הנפגע במחלת סכרת. כל חולה סכרת חייב להיבדק על ידי רופא עיניים עם הרחבת האישונים באופן סדיר. אבחון מוקדם של פגיעה ברשתית מאפשר טיפול מוקדם ומניעת פגיעה קשה, ולעתים בלתי הפיכה, בתפקודי הראיה.
תדירות בדיקת הרשתית תלויה בגיל החולה בעת גילוי המחלה ובחומרת הפגיעה ברשתית.

  •  חולי סכרת נעורים, הצעירים מגיל 30 שנה, זקוקים לבדיקה ראשונה תוך 5 שנים מהאבחנה ולבדיקות חוזרות לפי חומרת המחלה ברשתית.
  • חולי סכרת מסוג II, לרב מעל גיל 30, חייבים בבדיקה ראשונה מיד עם אבחנת מחלת הסכרת. תדירות הבדיקות החוזרות תלויה בממצאים ברשתית. התדירות הנמוכה ביותר הינה מדי שנה, גם במקרים בהם אין תלונות על פגיעה בראיה. כאשר ישנה פגיעה ברשתית, תדירות המעקב גבוהה יותר.
  • כל חולת סכרת בהריון חייבת בבדיקה מדי טרימסטר לפחות. רצוי מאד להיבדק גם טרם ההיריון.
  • בכל מקרה של ירידה בראיה חשוב להיבדק על ידי רופא העיניים בהקדם.

מי נמצא בסיכון לפגיעה ברשתית מסכרת?

כל חולה סכרת חייב להיבדק על ידי רופא עיניים באופן סדיר, מחשש להתפתחות מחלה ברשתית.
הסיכון לפתח את המחלה גדול יותר ב:

  • חולים עם מחלה ממושכת. לאחר 20 שנות מחלה, שכיחות הפגיעה ברשתית קרובה ל-100% מהחולים בסכרת נעורים, וכ- 60% מהחולים בסכרת type2.
  • גיל מבוגר
  • חולים שרמת הסוכר בדמם אינה מאוזנת
  • חולים בעלי לחץ דם גבוה בנוסף לסכרת
  • חולי סכרת עם רמת ליפידים גבוהה בדם
  • חולות סכרת במהלך הריון

טיפולים בפגיעת סכרת ברשתית:

  • מניעה- הטיפול בפגיעה מסכרת ברשתית שאינה שגשוגית הינו מניעתי. איזון מיטבי של רמת הסוכר בדם ושל לחץ הדם יעיל במניעת הידרדרות הפגיעה ברשתית ובשמירה על הראיה.
  • טיפול בלייזר- כאשר הפגיעה ברשתית שגשוגית, ונוצרים כלי דם חדשים לא תקינים ושבירים ברשתית, הטיפול העיקרי הינו בלייזר, ונקרא PRP, Pan Retinal photocoagulation. הטיפול בלייזר מבוצע במרפאת העיניים לאחר הרחבה של האישונים ואלחוש מקומי של העין עם טיפות. הרופא מניח עדשת מגע מיוחדת על פני העין, ומבצע טיפול בלייזר ברשתית ההיקפית מחוץ למקולה. הטיפול בלייזר גורם לנסיגה של כלי הדם החדשים שנוצרו ברשתית. בטיפול יוצרים כוויות קטנות מאד ומרובות ברשתית ההיקפית. הטיפול מחולק לרב לשניים או שלושה מפגשים. הטיפול בלייזר עלול לפגוע במידה קלה בראיה המרכזית וההיקפית, אך חיוני למניעת הידרדרות קשה בתפקודי הראיה. בנוסף תתכן פגיעה קלה גם בראיית לילה ובראיית צבעים לאחר הטיפול.
  • טיפול ניתוחי- הניתוח העיקרי בחולי סכרת עם פגיעה ברשתית נקרא ויטרקטומיה. בניתוח זה כורתים את ג\"ל הזגוגית (ויטראוס) אשר ממלא את חלל העין, על מנת להסיר דימום סמיך מחלל הזגוגית, על מנת לקלף רקמות לא תקינות שצומחות על פני הרשתית, וכן על מנת להחזיר את הרשתית המופרדת למקומה, במקרים בהם היא משוכה. במהלך הניתוח ניתן גם לטפל בלייזר ברשתית שעדיין לא טופלה. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית או אזורית.
  • הטיפול בבצקת מקולרית- בצקת במקולה מטופלת לרב בעזרת לייזר עדין המכוון לאזור המרכזי של הרשתית. הטיפול מבוצע במרפאה תוך אלחוש מקומי של העין. הטיפול בלייזר מקטין את הסיכון לירידה בראיה בעקבות הבצקת. אפשרויות טיפול נוספות בבצקת מקולרית, הינן הזרקות של תרופות לתוך העין.