חסימת עורק ברשתית

חסימת עורק הרשתית המרכזי

הרשתית מוזנת על ידי עורק מרכזי המתפצל ל-4 ענפים. חסימה של העורק המרכזי ברשתית או של אחד מענפיו, מונעת מעבר סדיר של חמצן לרשתית. החסימה נגרמת לרב על ידי תסחיף מעורק גדול יותר בצוואר או מהלב, או על ידי היווצרות קריש דם מקומי בעורק. כאשר החסימה ממושכת (מעל שעה) הנזק הנגרם לרשתית אינו הפיך.

מהם התסמינים של חסימת עורק ברשתית?

חסימת העורק המרכזי גורמת לאובדן ראיה פתאומי וחמור, ללא כאבים, בעין אחת.

חסימה של אחד מענפי העורק ברשתית גורמת לאבדן ראיה פתאומי וחמור בחלק משדה הראיה, ללא כאבים, בעין אחת.

לעתים חסימה חלקית מתבטאת בהפרעה חולפת בראיה.

כיצד מאבחנים חסימת עורק ברשתית?

בבדיקת העין נראית רשתית חיוורת ובמרכזה גוון אדמדם (הנקרא Cherry red spot). כלי הדם נראים מוצרים. לעתים ניתן להבחין בתסחיף בכלי הדם ברשתית.

חדות הראיה בעין הפגועה ירודה מאד, ותגובת האישון לקויה.

בבדיקת אנגיוגרפיה עם פלורצסאין מודגמת חסימת כלי הדם ואיחור במילוי העורקים.

טיפול בחסימת עורק הרשתית

הטיפול בחסימה של עורק ברשתית חייב להינתן מיד עם תחילת הסימפטומים. אם כי לצערנו, אין טיפול שנמצא יעיל באופן עקבי במחלה. במידה ומטפלים בשעה הראשונה לאחר הופעת התסמינים, ניתן להציל את הראיה בחלק קטן מהמקרים.

הטיפול כולל עיסוי של העין, טיפולים להורדת הלחץ התוך עיני במידה חדה, ולעתים אף צנתור של העורק והזרקת חומר להמסת קריש הדם.

כאשר מאבחנים חסימה של העורק הראשי ברשתית חשוב לבצע בירור רפואי למחלות כלי דם. מומלץ לבצע בדיקת לחץ דם, רמת סוכר בדם, רמת כולסטרול, דופלר של עורקי הצוואר ואקו-לב, ובדיקות נוספות על פי שיקול דעת הרופא המטפל.

חסימת עורק הרשתית המרכזי ומחלת ה- Temporal Arteritis

בחלק קטן מחולי חסימת עורק הרשתית המרכזי, העורק נחסם עקב תהליך דלקתי בדפנות כלי הדם. מחלה זו נקראית Temporal arteritis, וגם Giant Cell Arteritis. מחלה זו מאופיינת בדלקת בדפנות כלי דם בכל הגוף. המחלה גורמת לירידה במשקל, להתעייפות שרירי הלעיסה בעת אכילה, לחום נמוך, לכאבי ראש ולשינויים בבדיקות הדם (שקיעת דם מוחשת ורמת CRP גבוהה בדם). ניתן לאבחן את המחלה בבדיקת ביופסיה של כלי דם עורקי ברקה. הטיפול במחלה הינו בכדורי סטרואידים.