מהי הפרדות רשתית?

רקמת הרשתית היא רקמת עצב דקה ושקופה הצמודה לדופן האחורי של העין. הרשתית מונחת על גבי שכבה פיגמנטרית (Retinal Pigment Epithelium), הצמודה לשכבת הדמית ולובן העין. כאשר הרשתית אינה צמודה לשכבות בדופן העין ופונה פנימה לכיוון מרכז גלגל העין זוהי הפרדות רשתית. הרקמות בדופן העין חשובות להזנת הרשתית ולתפקודה. לכן ניתוק של הרשתית גורם לירידה בראיה, וטיפול מהיר להשבת הרשתית למקומה חשוב למניעת פגיעה בלתי הפיכה בראיה. שכיחות הפרדות רשתית הינה 1:10,000 לשנה.

ישנם 3 סוגים של הפרדות רשתית:

  • הפרדות רשתית רגמטוגנית- זוהי הצורה השכיחה ביותר. נגרמת על ידי חור או קרע ברשתית, ומעבר של נוזלים בין הרשתית לשכבות החיצוניות לה.
  • הפרדות רשתית משיכתית- נגרמת על ידי רקמה צלקתית המכווצת או מושכת את הרשתית ממקומה. הפרדות מסוג זה עלולה להתפתח בחולי סכרת עם פגיעה קשה ברשתית.
  • הפרדות רשתית אקסודטיבית- נגרמת על ידי נוזלים המצטברים תחת הרשתית ומפרידים אותה מהדמית. הפרדות מסוג זה קשורה לרב למחלה עינית, כגון גידולים בעיניים ודלקות עיניות.

גורמי הסיכון השכיחים להפרדות רשתית

  • הפרדות של הזגוגית- זהו מצב פיזיולוגי בו הזגוגית, שהיא הג\"ל הממלא את חלל העין, משתנה במרקם והופכת להיות נוזלית. תהליך זה מתרחש לרב בעשור החמישי עד השביעי לחיים. בעקבות השינוי בג\"ל, הזגוגית נפרדת מהדפנות האחוריות של העין, ומתכנסת פנימה. בעקבות כך עלולה הזגוגית למשוך את רקמת הרשתית או לקרוע אותה. הקרע ברשתית מאפשר את מעבר הנוזלים תחתיה, ומפריד אותה מהדופן. הפרדות של הזגוגית שכיחה ביותר, ובמקרים מעטים גורמת לקרעים ברשתית או להפרדות של הרשתית.
    קוצר ראיה גבוה (מיופיה)
  • הפרדות רשתית בעין השניה או בבן משפחה
  • ניתוח קודם בעין, כולל ניתוח קטרקט
  • חבלה עינית

תסמינים להפרדות רשתית

הפרדות רשתית אינה גורמת לכאבים, אלא לשינויים בראיה:

  • צללים מול עין אחת, לרב בצורת \"זבוב\" או קורי עכביש, הנעים עם המבט. לעתים תסמינים אלו נובעים ממצב של הפרדות של הזגוגית בלבד, ולעתים מרמזים על קרע ברשתית או הפרדות רשתית. גם במצב של הפרדות של הזגוגית בלבד יש להיבדק שוב לאחר כשבועיים עד 3 שבועות, על מנת לבדוק את שלמות הרשתית ומיקומה התקין.
  • הבזקי אור.
  • הפרעה בשדה הראיה, טשטוש בראיה בעין אחת, ירידה פתאומית בראיה.

מתי לפנות לבדיקת רופא עיניים?

אם מופיעים אחד או יותר מהתסמינים המצוינים קודם וכן בכל מצב בו יש שינוי בראיה, מומלץ לפנות לרופא עיניים בהקדם. אבחון מוקדם וטיפול מוקדם בהפרדות רשתית משפר את סיכויי הצלחת הטיפול ושיקום הראיה.

אבחון הפרדות רשתית

הפרדות רשתית ניתנת לאבחון בכל בדיקת רופא עיניים על ידי הרחבת האישונים והסתכלות בעזרת עדשה על חלקה האחורי של העין.
הפרדות של הזגוגית מאובחנת בצורה דומה. תהליך הפרדות הזגוגית, שהוא שכיח מאד, אורך מספר שבועות ולכן מומלץ להיבדק בשנית לאחר כשבועיים עד 3 שבועות, ובכל שינוי בראיה.
האבחנה של קרעים היקפיים מאד ברשתית מבוצעת באמצעות עדשת מגע ייחודית עם מראות, המאפשרת בדיקה מלאה של כל שטח הרשתית. העדשה מונחת על גבי הקרנית לאחר זילוף טיפות לאלחוש מקומי.

הטיפול בקרע ברשתית

קרע ברשתית, אשר לא מלווה בהפרדות, מטופל בעזרת קרני לייזר. הטיפול מבוצע במרפאה באלחוש מקומי של פני העין והנחת עדשת מגע על פני העין. קרני הלייזר מכוונות לרשתית סביב לקרע, וגורמות להיווצרות צלקת מקומית, המונעת חדירת נוזלים מתחת לרשתית ואת היפרדותה.